Gast college
Bezoek aan de gemeente van Breda
We werden ontvangen door Marcel de Heer die ook de presentatie gaf.
De presentatie ging over Breda zelf.
- Waar staan we als Breda vandaag de dag?
- Waar gaan we naar toe?
- Wat kunnen we verbeteren?
Hier opende Marcel de presentatie mee en vertelde de gang van zake en de toekomst visie van Breda. Hij vertelde waar de focus lag van de economie van Breda:
- World Trade Center ( Het maken van een internationaal handelsbedrijf )
- International School Breda
- Via Breda ( hoge snelheids trein)
- Dinalog, Dutch Institue for Advanced Logistics
- Dutch Institute - World Class Maintenance
- Home for Audio Visual Companies
Hierna werd er veel verteld over de scholen in Breda en hoeveel studenten op deze scholen zitten. Al deze scholen hebben ook een connectie met de gemeente Breda in de vorm van projecten. Bij het bespreken van deze scholen kan het onderwerp studentenkamers ook naar boven. Er wordt een heel groot nieuwe student complex gebouwd: Easy Street Campus.
Als laatste ging het over de ambities van Breda. Studenten zouden na hun studie ook moeten blijven werken in Breda om mee te werken aan de toekomst van Breda.
https://www.breda.nl/
Workshop door Robert Houtenbos: de bomen en het bos Vilans.
Robert Houtenbos is een Health Adviseur die zich vooral richt op E-health.
Robert is werkzaam bij Vilans. Het bedrijfsleven is opgebouwd in verschillende werelden waaronder de politieke wereld, de maatschappelijke dienstverlening en de burgers. Een mooie vraag is hoe gaan we deze werelden bij elkaar brengen?
Om deze twee werelden bij elkaar te brengen is door het middel van het versimpelen van de data. Dit zodat de data ook duidelijker wordt voor de consument. De data waarover gesproken wordt zijn bijvoorbeeld doktersuitslagen etc. De systemen moeten opener worden voor de leefwereld.
De consumentenwereld ziet er natuurlijk anders uit dan de systeemwereld waarbij de doktoren actief zijn. Communicatie gaat anders dan binnen bedrijven zelf. Maar door middel van een goede doorlopende communicatie tussen consument en systeem moet dit verbonden raken met elkaar. Tijdens deze workshop worden er verschillende voorbeelden gegeven van systemen die dit doel verwezenlijken.
Bijvoorbeeld de patiëntendossiers, de ziekenhuizen willen nog niet af van het papierwerk. Er komen wel steeds meer digitale patiëntendossiers maar nog lang niet iedereen beschikt er over. Papieren patiëntendossiers zorgen voor ongeordend en onoverzichtelijkheid. Door de patiëntendossiers digitaal te maken zijn ze makkelijker uit te reiken en zal onoverzichtelijkheid worden voorkomen.
Er moet een tussenkomst zien te komen van privacy en de technologie waar we nu over beschikken. Ook moet er gekeken worden naar de toekomst en hoe we opkomende techniek kunnen voorbereiden op deze privacykwestie. Er bestaan genoeg apps zoals Skype, Whatsapp en YouTube waarop gegevens gedeeld kunnen worden met elkaar. Als dat nu ook zou kunnen met medische gegevens zou het een grote stap zijn in de zorg. Bijvoorbeeld de bloeddruk meten van de persoon en automatisch doorsturen naar de huisarts.
Dit onderwerp is al vaak besproken bij mijn studie. Het is erg moeilijk om je privacy te behouden als je persoonlijke gegevens moet delen. Als een nieuwe technologie de privacy schendt van de gebruiker dan gaan ze het product waarschijnlijk niet gebruiken. Er zal een middenweg gevonden moeten worden om de technologie op dit gebiedt succesvol te implementeren.
Gast college door Koen Voogd
Koen had een gast college gegeven over zijn product dat hij de markt op had gebracht.
De slimme vloer - Speerpunt van de intelligente vloertoepassingen is het installatiegemak: installateurs en E-installateurs van huidige systemen en vloeren kunnen het intelligente vloersysteem van The Surface Network op simpele wijze neerleggen.
Een productielijn - Vele verschillende markten.
Het slimme materiaal vormt de basis voor het realiseren van verdere toepassingen. Door simpel te schakelen tussen de vele verschillende flexibele toplagen, wordt het bereiken van uiteenlopende markten mogelijk gemaakt.
Tijdens de gast college konden wij als klas feedback geven over zijn product aan Koen. Omdat onze klas bestaat uit 4 verschillende opleidingen konden er goede tips gegeven worden aan Koen. Koen wou zijn product uitbreiden naar de gezondheiszorg en wij gaven hem tips over hoe hij dit het beste aan kon pakken.
https://www.thesurfacenetwork.com/
Bezoek aan de herbergier
De eigenaren zijn Patrick en Marie-Hélène de Kort. Ze hebben ruime ervaring in de zorg voor mensen met geheugenproblemen. Marie-Hélène was na de afronding van haar opleiding tot activiteitenbegeleidster 4 jaar werkzaam bij Herbergier Arnhem. Patrick is als verpleegkundige begonnen in de (ouderen) psychiatrie en werkt inmiddels 20 jaar als docent Verpleegkunde bij Avans Hogeschool. Als zorgondernemers wonen ze in de Herbergier en hebben daar een eigen woongedeelte. Op deze manier zijn ze goed op de hoogte van wat er speelt en kunnen ze snel op zaken inspelen. Naast dat zij praktisch altijd aanwezig zijn in de Herbergier werken ze samen met een team van betrokken mensen die samen met hun, onze gasten in de Herbergier een echt thuis willen geven. Ze delen de visie waarin persoonlijke betrokkenheid, aandacht en servicegerichtheid voor onze gasten, de centrale waarden zijn.
In de Herbergier wonen alleen maar dementerende mensen die niet in een normaal verpleegtehuis willen wonen. De Herbergier is voor iedereen toegankelijk, maakt niet uit wat het budget is.
Bij de herbergier aangekomen kregen we eerst een interessant verhaal te horen over het concept de herbergier. Het concept van de herbergier is een nationaal concept waar franchise ondernemers zichzelf op kunnen inkopen met hun eigen herbergier. Door de herbergier zijn er een aantal regels opgesteld waar de ondernemer aan moet voldoen om zijn eigen herbergier te starten. Een voorbeeld hier van is dat er minimaal één van de eigenaren BIG geregistreerd is. De herbergier in Tilburg is gevestigd in een oude school. Alle voormalige lokalen zijn omgebouwd tot woningen. Ook is er op de begane grond een gezamenlijke woonkamer gebouwd. Dit is ook de plaats waar de bewoners overdag samen verblijven.
Wat de Herbergier zo speciaal maakt is dat de eigenaren samen met de klanten in het zelfde huis wonen. De klanten kunnen een van de 16 kamers huren en daarnaast kunnen ze hun zorg inkopen. De bewoners kunnen zelf bepalen wat ze door de dag heen doen. De verzorging van de Herbergier is helemaal gericht op de bewoners te vermaken en te helpen, ze besteden slecht 5% van de tijd aan administratie. De bewoners kunnen ook zelf een wandeling maken wanneer ze zin hebben.
De bewoners zelf krijgen een eigen verantwoordelijkheid, ze hebben allemaal een eigen badkamer waar ze zichzelf in kunnen wassen zo ver dit mogelijk is. Wat ook verteld was dat de tuin niet afgeschermd is van scherpe randen en dergelijken. Dit is ook hun eigen verantwoordelijkheid
https://herbergier.nl/tilburg/home.aspx